
Der skal markedsføring til for at potentielle kunder ved at du eksisterer. Ofte bliver markedsføring undervurderet, og mange ender med, at markedsfører sig uden et klart fokus og uden resultater.
Ønsker du f.eks. nye kunder, opdyrke nye markeder, udvikle dit produktsortiment, så kan en markedsføringsplan hjælper dig til at få de informationer, der skal til for, at indsatsen bliver effektiv.
En markedsføringsplan er et redskab, der hjælper dig med at strukturere din markedsføring, så du profilerer dig på den bedste og mest hensigtsmæssige måde.
Du kommer til at tale til kunderne så de forstår dig. Du bruger de medier, hvor kunderne er. Du adskiller dig fra konkurrenterne, så kunderne ser dig som deres fortrukne valg. Du vil på ingen måde stå tvivlende overfor din markedsføring for du ved, at den konverterer til salg.
En markedsføringsplan indeholder en række vigtige elementer til opbygning og vedligeholdelse af din markedsføring både på kort og langt sigt. Her ses de steps du bør gennemgå.

Hvad indeholder en markedsføringsplan?
Der er 8 punkter, der kan optimere din markedsføring og hermed dit salg.
- Analyser markedsforholdene. Få et godt overblik over markedsforholdene. Det giver nogle markedsmæssige fordele og muligheder, som du kan bruge til videreudvikling af virksomheden og markedsføringen.
- Analyser virksomhedens situation. Beskriv virksomhedens formål (vision, mission), produkter/services herunder USP/ESP. Udarbejde en SWOT med udgangspunkt i markedsforholdene og situationsanalysen.
- Undersøge målgruppen. Lav en grundig beskrivelse af dine kundegrupper. Hvordan ser de ud? Hvad er deres behov? Hvor befinder de sig?
- Undersøge konkurrenterne. Tag et kig på konkurrenterne. Hvad gør de? Hvem henvender de sig til? Hvad er deres budskab m.m.?
- Definer formål og mål. Virksomhedens finansielle mål – disse danner baggrund for de marketingmæssige mål.
- Definer strategi. En grundig beskrivelse af, hvordan virksomheden skal profilere sig i forhold til markedet og kunderne. Her kigges både på produkter, pris, distribution og promovering online og offline.
- Ud fra strategi, mål og budget konkretiseres en aktivitetsplan med tidsplan/budget.
- De gennemførte marketingaktiviteter evalueres løbende ud fra de fremsatte mål for hele tiden at optimere og justere.
Markedet er i konstant udvikling, så en markedsføringsplan er ikke en statisk plan, men en plan der revideres årligt. Bruges markedsføringsplanen aktivt, kan man som regel nøjes med at revurdere punkt 1-4 årligt.
Så får du ikke nok ud af din markedsføring, så lav en grundig markedsføringsplan inden du investerer i diverse marketing tiltag. Du vil med garanti få mere ud af dit marketingbudget og du vil opnå større salg.