Forstå din kunde

Et tæt forhold til dine kunder bærer et enormt kommercielt potentiale.

Kunderejsen er et effektivt værktøj til at forstå dine kunder og skabe et fundament, hvorpå nye tiltag kan forbedres, ændres eller udvikles.

Ved at inddrage dine kunder i din forretning, kommer du ind til kernen af, hvorfor du er på markedet og, hvilke processer der virker og ikke virker.

Kunderejsen beskriver hele kundens samlede købscyklus fra allerførste overvejelse til før, under og efter køb. Du får belyst de forskellige kontaktpunkter en potentiel kunde berører, og du får herved mulighed for give en bedre kundeoplevelse.

Der er forskellige kontaktpunkter afhængig af, hvilken fase kunden er i – lige fra når kunden får et behov og han begynder at overveje et køb. Og efter køb er der nogle kontaktpunkter som skal engagere kunden, så han køber igen og bliver loyal mod dit brand.

Den model vi arbejder efter viser overordnet, hvilke faser en kunde går igennem. Hver enkelt fase skal kortlægges for at finde de enkelte kontaktpunkter.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Kunderejsen-farve-frit.jpg

Kontaktpunkter

Ved at kortlægge og identificere de forskellige faser og kontaktpunkter, skaber vi en forståelse for, hvad en kunde skal igennem, inden vi kan kalde det en egentlig kunde. Og hvad vi kan understøtter med i forhold til genkøb og loyalitet. Vi finder også, hvilke oplevelser der er vigtigst for kunden i de forskellige faser og under de forskellige kontaktpunkter.

Kontaktpunkter er både online og offline fx. webside, messestand, butik, anbefalinger fra venner og familie, annoncer, outdoor, blogs, nyhedsbreve, reviews, brochure, emballage, SoMe, medarbejdere og en masse andre.

For at tilrettelægge den bedste salgs- og marketingstrategi med de indsatser, der skal til, kommer vi ikke udenom kunderejsen. Vi finder frem til om vores indsats virker eller som der er steder vi står svagt. Vi kan også aflæse om de forskellige aktiviteter hænger sammen. Hvordan kendskabsaktiviteterne spiller sammen med konverteringsaktiviterne. Hvordan vi opbygger engagement og loyalitet.

Inviter din kunde ind

For at underbygge kunderejsen vil det være interessant at invitere 8-10 kunder med på rejsen og lade dem beskrive den proces, de går igennem inden køb. Så får vi virkelig alle tænkelige realiteter frem.

Dernæst kan vi benytte lejligheden til at lave en beskrivelse af den typiske kunde – gerne 2-3 persona’er. Disse kommer til at ligge til grund sammen med kunderejsens kontaktpunkter for den videre markedsføringsindsats. Har du brug for hjælpe til at facilitere denne proces, så kontakt os her.

Skriv et svar

Your email address will not be published.