Find din brand position

Du vil gerne være dine kunders foretrukne valg! At skabe og vedligeholde et brand er yderst gavnligt for din virksomhed, for du kan forbedre din konkurrenceposition og dit salg.

Kunder bliver bombarderet med tusindvis af budskaber hver dag, så du skal have en unik position for at blive husket.  Med en klar position kan du tillade dig at tage en bedre pris, fordi du ikke kun konkurrere på pris og kvalitet. 

Et stærkt brand giver kunder en historie, et statement for, hvad de køber, inden de køber det, for der er lagt nogle følelser og forventninger til brandet. Din brand position kan betegnes som sjælen i din virksomhed. Tag fx. Nike med deres payoff “Just do it”. Det er deres grundlæggende brand position, som fortæller om den indsigt, at mennesker har en masse undskyldninger for ikke at træne. Nogle ganske få ord som fortæller rigtig meget om deres kerneydelse ud fra, hvilken ydelse/nydelse man bliver “udsat” for set i forhold til deres produkter.      

Det kan være opfattende at lave en brandingstrategi, men du vil opleve at din kommunikation bliver mere aktiv og værdifuld, når den helt sande essens – brand position er på plads. 

En indsigtsdrevet brandingstrategi sikrer, at du tager de rigtige valg baseret på målgruppens behov og konkurrencesituationen, og at du ikke mister retningen på grund af en travl hverdag.

Hvordan finder man sin brand position?

Med udgangspunkt i vores model, arbejder vi med 3 overordnede områder for at finde ind til essensen af din virksomhed.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Halleluja-Brandingmodel-farve.jpg

Først analyseres din kundeportefølje, så du får et dybdegående indblik i dine kunders adfærd, behov og ønsker. Det kan også bruges til at lave 2-3 persona profiler, som er en levende beskrivelse af, hvordan din ideelle og typiske kunde er og, hvilke indsigter du kan drage nytte af.

Mennesker er nuanceret og samme person kan bevæge sig mellem forskellige indstillinger fra dag til dag, afhængig af situation og behov det givne øjeblik. Derfor er det vigtigt at analysere, hvilket kundebehov du opfylder for at finde ind til indsigten.

Det er også væsentligt, at kigge på dine konkurrenter og hvordan de profilerer sig, så du kan differentiere dig fra dem. Der kan også være forhold i din branche og fremtidige trends, der skal tages med i betragtningen.

Alt det sammenholdt med din virksomhed og den vision, mission og værdi I arbejder ud fra, kigges igennem. Nogen gange kan det være nødvendigt at revurdere værdierne i denne proces. 

Skab drømmene for kunderne

Med en branding strategi får du skabt de drømme og interesser, som målgruppen efterspørger. Du bliver profileret klart og tydeligt hver eneste gang, og du gør det let for dine nuværende som kommende kunde at vælge dig.

Et brand skal løbende vedligeholdes og justeres i forhold til markedssituationen og målgruppen. Har du brug for hjælp til at finde din unikke brand position, så kontakt os her.  

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.